Bröderna Anderssons byter visuell identitet och logotyp

Ny form ska förmedla framåtriktade Bröderna Anderssons

Bröderna Anderssons byter visuell identitet och logotyp efter 61 år. Den nya formen ska spegla nutidens och framtidens Bröderna Anderssons, ett anrikt designmöbelföretag med rötterna i de Småländska skogarna där också all tillverkning sker.

Genom sin nya identitet vill Bröderna Anderssons förmedla det varumärket står för; designmöbler för hela livet.

- Det var dags. Vi är stolta över vårt arv, som familjeföretag och att vi har hållit på sedan 1914 på samma plats, i
Ekenässjön. Men vi behövde en identitet som speglar där vi är idag och där vi kommer att vara i framtiden. Mycket
har hänt sedan starten, vi behåller samma goda kvalitet och gedigenhet men med en produktutveckling av tidlös
design och ny teknik som passar framtidens designintresserade och hållbarhetsmedvetna konsumenter,
säger Jan Andersson, VD på Bröderna Anderssons.

I varumärkesarbetet och framtagningen av den visuella identiteten har ett gediget bakgrundsarbete gjort och som resulterat i den visuella identitetens nya kostym.

”Vi har varit måna om att behålla igenkänningen och logotypens karaktär i form men för den skulle gjort en helt ny, identitet och som bättre speglar vårt varumärke och det vi vill förmedla till våra kunder.”

Bröderna Anderssons nya visuella identitet och grafiska profil ska förmedla en verksamhet i tiden. Det nya uttrycket ska inge en känsla av gediget, hållbart och designmedvetet, och samtidigt bidra till att förmedla företagets kärnvärden både internt och externt.

Bröderna Anderssons har strävat efter en logotyp som är tydlig, tidlös och relevant. Det grafiska elementet i A:et är en subtil markör och visuell förenkling av inspirationskällan A:et - en produkt i A-klass tillika först i alfabetet och namnet i Anderssons. Den avskalade och speciellt utvalda typografin blir en bärare av identiteten liksom den monokroma och sobra färgpaletten. Den nya formen förtydligar också positionen på marknaden.

Implementeringen av den nya visuella identiteten påbörjas i januari 2020 och lanseras på Light and Furniture Fair på Stocholmsmässan i 4-8 februari 2020. Utrullningen sker successivt under året, i både digitala och fysiska miljöer.

Bröderna Anderssons nya logotyp finns att ladda ned i mediaarkivet på https://brodernaanderssons.se/media/

För ytterligare information kontakta:
Jan Andersson, VD telefon 070-663 02 16

Ny form ska förmedla framåtriktade Bröderna Anderssons - Bröderna Andersson
 - Bröderna Andersson

Se våra tyger 2020

Byggbara soffor

Hälften av våra soffor kan du själva kombinera ihop till just den soffan som du är ute efter. Traditionell hörnsoffa eller flexibla kombinationssoffor med olika avslutningsdelar och armstödsversioner.

G.A Berg

Vi är mycket stolta att föra arvet efter formgivaren G A Berg vidare. Han var med och lanserade begreppet ”Swedish modern” i New York 1939. Fåtöljerna du hittar här är frukten av vårt mångåriga samarbete.